Minggu, 13 Februari 2022

KHUTBAH JUM’AT BAHASA JAWA - HORMAT DUMATENG GURU

  

الخطبة الأولى


اَلحَمدُ للهِ. اَلحَمدُ للهِ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۖ هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ .اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَأُشْهِدُ حَمَلَةَ عَرْشِكَ وَمَلَائِكَتَكَ وَجَمِيعَ خَلْقِكَ أَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَاشَرِيْكَ لَكَ. وَأَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ .اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّم وَ بَارِك عَلَى سَيِّدِنَا وَ مَوْلَا نَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأصحَابِهِ وَمَن تَبِعَ هُدَاهُ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ.

أَمَّا بَعدُ. فَيَا عِبَادَ اللهِ أُوصِيكُم وَإِيَّايَ بِتَقوَى اللهِ. فَقَد فَازَ المُتَّقُونَ.  وَقَالَ الله  تَعَالى فِى القُرْاَنِ الْعَظِيْمِ: وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ. قَالُوْا سُبْحٰنَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ اِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۗ اِنَّكَ اَنْتَ الْعَلِيْمُ الْحَكِيْمُ .صَدَقَ اللهُ الْعَظِيْمُ


Ma’asyirol muslimiin rohimakumulloh


Puji syukur tansah kunjuk dumateng Gusti Engkang Moho Kuaos, atas sedoyo nikmat soho rohmat engkang sampun kaparingaken dumateng kulo panjenengan sami, langkung-langkung nikmat ilmu engkang ndadosaken kito saget mbedo-mbedaaken pundi engkang haq pundi engkang batil. Sahinggo kito tansah lumapah tumuju puncakipun derajat ketaqwaan.


Sholatulloh wa salaamuhu katur dumateng bendoro kito Nabi Agung Muhammad SAW, engkang tinimbalan madinatul ilmi, utawi kuthone ilmu, mugio rohmat keslametan lumeber dumateng poro shohabat, umat soho penderekipun, sahinggo saget lumebet sesarengan wonteng ing suwargonipun Alloh mbenjang.


Jama’ah jum’ah rohimakumulloh


Wonteng ing negari kito Indonesia, guru meniko dianggap sebagai pahlawan engkang tanpa tanda jasa, artosipun mboten pamrih atas jerih payah anggenipun mucal, keranten ilmu meniko mboten saget dipun nilai kanthi nominal materi. Amargi ilmu menikolah seorang guru manggihi kamulyanipun gesang. Kados dene dipun sebataken wonten ing Al-Qur’an :


اِنَّمَا يَخْشَى اللّٰهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمٰۤؤُ


Sejatosipun antawisipun makhluk engkang ajrih dumateng Gusti Alloh inggih puniko tiyang-tiyang engkang kagungan ilmu.


Kados dene definisi takwa engkang sampun kito mangertosi, bilih takwa meniko ajrih dumateng Gusti Alloh kanthi nglampahi sedoyo perintah soho nebihi sedoyo engkang dipun cegah, saking keterangan ayat kasebat Gusti Alloh negasaken tiyang engkang ajrih utawi takwa dumateng Gustinipun mboten sanes namung tiyang-tiyang engkang berilmu, pramilo puncakipun pendidikan ilmu mboten sanes namung kagem mujudaken ketakwaan dumateng Pengeran. Sahinggo seorang guru engkang mengajarkan ilmu tentu kemawon bakalipun pikantuk derajat kemulyaan.


Engkang kawastanan guru mboten namung tiyang engkang mengajar wonten ing bangku sekolah, ananging guru meniko sinten ke mawon engkang mengajarkan ilmu senajan meniko namung setunggal huruf. Kados dene tiyang sepah engkang dados madrosatul ula utawi madrasah pertama kagem putranipun. Kados dene Kyai engkang mengajar santri, bahkan seorang guru mboten kedah langkung sepah yuswanipun, keranten katah ugi tiyang engkang sepah belajar dumateng tiyang engkang langkung anem yuswanipun. Pramilo derajat kemulyaan soho ketakwaan meniko dipun nilai saking kemanfaatan ilmu engkang dipun ajaraken mboten memandang sinten tiyangipun.


Saking inggilipun derajat ilmu soho tiyang engkang mengajarkan ilmu, Sayyidina Ali bin Abi Tholib ndawuhaken :


أَنَا عَبْدُ مَنْ عَلَّمَنِي حَرْفًا وَاحِدًا إِنْ شَاءَ بَاعَ وَإنْ شَاء استَرَقَ.


Ingsun iki ibarat abdine wong kang mulang ingsun senajan mung sak huruf, ingsun yo ikhlas, menowo arep ngedol awak ingsun utowo ndadekake ingsun budak.


Keranten saking meniko agami islam ngajaraken pentingipun ta’dzim dumateng guru, sahinggo wonten ing kitab ta’limul muta’alim nyebataken :


اِعْلَمْ بِأَنَّ طَالِبَ العِلْمِ لَا يَنَالُ العِلْمَ وَلَا يَنتَفِعُ بِهِ إِلَّا بِتَعظِيمِ العِلمِ وَأَهلِهِ وَتَعْظِيمِ الأُسْتَاذِ.


Weruho siro, kelawan sak temene wong kang nyuprih ilmu iku ora bakal biso nompo ilmu lan ora manfaat ilmune kejobo kelawan ta’dzim utawi hormat dumateng ilmu, ahli ilmu, lan guru kang mulang ilmu.


Wonteng ing mahfudzot dipun sebataken :


لَا يَنْصَحَانِ إِذَا هُمَا لَمْ يُكْرِمَا # إِنَّ الْمُعَلِّمَ وَالطَبِيْبَ كُلاّ هُمَا

فَاصْبِرْ لِدَائِكَ إِنْ جَفَوْتَ طَبِيْبًا # وَاقْنَعْ بِجَهْلِكَ إِنْ جَفَوْتَ مُعَلِّمًا

 

Ora bakal menehi pitutur yen ora diajeni, yoiku guru lan dokter 2 karone,

Mongko sabaro siro naliko sakit njur adoh songko dokter, lan tetep dadio wong bodho yen siro adoh songko guru.


Menghormati guru meniko dados kewajipanipun tiyang engkang pados ilmu, keranten ilmu meniko mboten bakal barokah soho manfaat tanpo keridoanipun seorang guru, nopo maleh ilmu engkang dipun pelajari tonpo bimbinganupun guru, qoul hikmah ndawuhaken :


مَنْ تَعَلَّمَ اْلعِلْمَ وَلَيْسَ لَهُ شَيْخٌ فَشَيْخُهُ شَيْطَان


Sopo wonge sinau tanpo guru, mongko gurune iku mesthi setan.


Wonten ugi dawuh engkang langkung masyhur nyebataken :


لَوْ لاَ اْلمُرَبِّيْ مَا عَرَفْتُ رَبِّيْ


Tanpo guru, ingsun ora bakan ngerti Gustiku.


Kaum muslimiin rohimakumulloh.


amargi perjuanganipun seorang guru meniko saestu luar biasa menggahipun agami islam pramilo kito selaku umat islam anggadahi kewajiban ta’dzim dumateng guru, keranten tanpo guru kito mboten saget dados tiyang engkang sae, ugi mboten saget ngamalaken syari’at soho agami islam.


Akhirul khutbah, mugi-mugi kulo panjenengan sami tansah pinaringan kesehatan, kesabaran, keikhlasan soho kesempatan kagem terus mengajarkan ilmu, langkung-langkung termasuk tiyang engkang pikantuk barokahipun ilmu barokahipun alim ulama’, barokahipun guru soho barokahipun Gusti Alloh SWT. Aamiin YRA.


بارَكَ اللهُ لِي وَلَكُم فِى القُرْآنِ الْعَظِيمِ وَنَفَعَنِى وَإِيَّاكُمْ  بِمَا فيهِ مِن آيَةٍ وَذِكرِ الحَكِيمِ. وَتَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنكُم تِلَاوَتَهُ وَإنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ العَلِيمُ. فَاسْـَٔلُوْٓا اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُوْنَۙ أَقُولُ قَولِي هذَا فَاستَغفِرُوا هُ إنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِيمُ.

 

 

 

الخطبة الثانية

 اَلحَمدُ للهِ الَّذِي فَضَّلَ بَنِي آدَمَ  بِالعِلمِ وَالعَمَل. أَشهَدُ أَن لَا إِلهَ إلَّا اللهُ العَليمُ الجَمَال. وَأَشهَدُ أَنَّ سَيِّدنَا مُحَمَّدًا عَبدُهُ وَرَسُولُهُ الهَادِي إلَى دَرَجَاتِ العيال. اَللَّهُمَّ صَلِّ وسلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَآلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَبِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَآلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ أَنْ تَكْفِيَنَا شَرَّ مَا نَخَافُ وَنَحْذَرُ.

أَمَّا بَعدُ. فَيَا عِبَادَ اللهِ أُوصِيكُم وَإِيَّايَ بِتَقوَى اللهِ فَقَد فَازَ المُتَّقُونَ.  وَقَالَ تَعَالى يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوايَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ.

اللهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ وَمَلآئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ وَعلى جميع اْلخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَتَابِعِي التَّابِعِيْنَ و مَنْ تَبِعَهُم بِاِحْسَانٍ اِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ وَارْضَ عَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ، وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ . اْلأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَاْلأَمْوَاتِ، إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدّعَوَاتِ يا قاضي الحاجات .اَللَّهُمَّ جَمِّلْنَا وَإِيَّاهُمْ بِالْعَافِيَةِ وَالسَّلاَمَةِ وَحَقِّقْنَا وَإِيَّاهُمْ بِالتَّقْوَى وَاْلاِسْتِقَامَةِ وَأَعِذْنَا وَإِيَّاهُمْ مِنْ مُوْجِبَاتِ النَّدَامَةِ فِى اْلحَالِّ وَالْمَآلِ اِنَّكَ سَمِيْعُ الدُّعَاءِ. اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا وَلِوَالِدِيْنَا وَلِأَوْلاَدِنَا وَلِمَشَايِخِنَا فِي الدِّيْنِ وَلِمُعَلِّمِيْنَا وَأَصْحَابِنَا وَلِمَنْ اَحَبَّنَا فِيْكَ .اللَّهُمَّ بِجَمَالِكَ وَجَلاَلِكَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْن وَارْزُقْنَا كَمَالَ اْلمُتَابَعَةِ لَهُ ظَاهِرًا وَبَاطِنًا يَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ, بِفَضْلِ سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ اْلعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِيْنَ وَالْحَمْدُ للهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ.

عِبَادَاللهِ ! إِنَّ اللهَ يَأْمُرُنَا بِاْلعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِي اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَحْشآءِ وَاْلمُنْكَرِ وَاْلبَغْي يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوا اللهَ اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرْ.


*Teks meniko pareng dipun kopas sinten mawon kagem materi Khutbah Jum'at


Jumat, 11 Februari 2022

KHUTBAH JUM'AT - KESAENAN


الخطبة الأولى

 

اَلْحَمْدُ للهِ، اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِىْ جَعَلَ الْاِسْلَامَ طَرِيْقًا سَوِيًّا، وَوَعَدَ لِلْمُتَمَسِّكِيْنَ بِهِ وَيَنْهَوْنَ الْفَسَادَ مَكَانًا عَلِيًّا. اَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيْكَ لَهُ، شَهَادَةَ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مَّقَامًا وَأَحْسَنُ نَدِيًّا. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الْمُتَّصِفُ بِالْمَكَارِمِ كِبَارًا وَصَبِيًّا. اَللَّهُمَّ فَصَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُوْلاً نَبِيًّا، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ الَّذِيْنَ يُحْسِنُوْنَ إِسْلاَمَهُمْ وَلَمْ يَفْعَلُوْا شَيْئًا فَرِيًّا.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ رَحِمَكُمُ اللهُ، أوْصُيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ، وَطَاعَتِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنْ، فَقَالَ اللهُ تَعَالىَ فِي اْلقُرْانِ اْلكَرِيمْ: أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الَّشيْطَانِ الرَّجِيْم، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمْ: يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا الله وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا، يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ الله وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا. وقال تعالى: يَا اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.   صَدَقَ اللهُ العَظِيمْ   .



Ma’asyirol muslimiin rohimakumulloh



Sedoyo puji meniko namung kagunganipun Gusti Alloh, engkang Moho Welas Asih wonten ing dalem dunyo akhirat, soho Welas Asih wonten ing dalem akhirat bloko. Pamilo sumonggo kito tingakataken raos takwa kito kanthi netepi dawuh-dawuhipun, ugi nebihi awisan-awisanipun sedoyo.



Sholawat salam mugi kunjuk dumateng Nabi Kito Nabi Agung Muhammad SAW, engkang tansah kito antu-antu syafa’atipun awit saat meniko, langkung-langkung wonten ing akhirat mbenjang.



Jama’ah jum’ah rohimakumulloh



Wonten ing setunggalipun kesempatan, Abu Musa Al-Asy’ari inggih puniko Shohabat Nabi nyuwun pirso dumateng Rosululloh :

 

يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُوَ الْمُسْلِمُ؟ قَالَ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ.

 

Ya Rosulalloh, sinten sejatosipun tiyang engkang dipun sebat islam meniko? Rosululloh dawuh yoiku wong kang biso nylametake wong islam liyo songko lisan lan tangane. (HR. Bukhori Muslim)



Saking hadits meniko saget dipun pahami bileh sejatosipun, tiyang engkang dipun sebat islam mboten namung sekedar tiyang engkang kagungan tulisan islam wonten ing KTPnipun, ananing kados dene kata dasar salima engkang kagungan makna menyelamatkan, sahinggo engkang dipun sebat tiyang islam inggih puniko tiyang engkang saget nylametaken tiyang lintu, soho mboten merugikan tiyang lintu, akibat ucapanipun ugi keranten saking perbuatanipun.



Sami ugi tiyang iman engkang dipun sebat mukmin, kados dene saking kata dasar aman, inggih puniko tiyang engkang keberadaanipun saget maringi rasa aman dumateng sesami. Baik meniko aman secara dzohir ugi aman secara batin.



Pramilo tiyang muslim ingkang mukmin, inggih puniko tiyang engkang bermanfaat dumateng tiyang lintu, khoirunnaas anfa’uhum linnaas, sak sae-saenipun manungso inggih puniko tiyang engkang bermanfaat dumateng sesami. Saking dawuh-dawuh meniko Rosululloh SAW mengajarkan dumateng umatipun bahwa mu’amalah ma’a Kholiq meniko wajib, ananging mu’amalah ma’al kholqi mboten saget dipun anggep sepele, keranten kito sebagai makhluk sosial tetep mbetahaken dumateng sesami makhluk, artosipun sebagai tiyang engkang mboten saget tebih saking tiyang lintu, tentu kemawon kito kedah mangertos adab, etika, soho akhlak dumateng sesami, aturan-aturan dumateng sesami makhluk meniko dipun sebat norma sosial, engkang meskipun mboten dipun serat wonten ing dalem peraturan tertulis, cukup secara batin, secara perasaan, kulo panjenengan sami saget ngraosaken, ucapan soho perbuatan punopo engkang sae engkang kedah dipun lampahi, ugi amal perbuatan punopo engkang awon engkang kedah dipun tinggalaken. Kados dene nopo engkang dados visi lan misi kehadirapun Kanjeng Nabi wonten ing alam dunyo meniko, innama bu’itstu liutammima makaaarimal akhlaq, saktemene ingsun Rosul diutus kanggo nyempurnaake akhlaq’e manungso. Nabi Muhammad SAW mboten namung paring tulodho pripun toto caranipun beribadah dumateng Gusti Alloh, ananging Rosululloh ugi paring tulodho pripun caranipun berinteraksi dumateng sesami kanthi akhlaq engkang sae. Pramilo sumonggo kulo panjenengan sami saget’o berbuat sae dumateng tiyang lintu, kito minimalisir perbuatan-perbuatan engkang nyusahaken dumateng sesami, dipun riwayataken Ibnu Abbas Rosululloh SAW Dawuh :

 

إِنَّ اَحَبَّ الْاَعْمَالِ اِلَى اللهِ بَعْدَ الْفَرَائِضِ إِدْخَالُ السُّرُوْرِ عَلَى الْمُسْلِمِ

 

Saktemene amal perbuatan kang den senengi Gusti Alloh sakwus’e ibadah wajib yoiku agawe  bungah marang liyan.



Ma’asyirol muslimiin jama’ah jum’ah rohimakumulloh



Perbuatan sae dumateng sesami engkang ndadodasen tiyang lintu bungah meniko saget ndadosaken wasilah Gusti Alloh paring ampunan dumateng duso engkang nate kito lampahi, dawuhipun :



مَنْ اَدْخَلَ عَلَى مُؤْمِنٍ سُرُوْرًا، خَلَقَ اللهُ مِنْ ذَلِكَ السُرُوْرِ سَبْعِيْنَ اَلْفَ مَلَكٍ، يَسْتَغْفِرُوْنَ لَهُ اِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ



Sopo wonge kang agawe bungah marang wong mukmin, Gusti Alloh nyiptaake songko roso bungah iku 70ewu malaikat kang nyuwunake pangapuro marang dewek’e sampek dino kiyamat.



Sak meniko kito wangsulaken dumateng diri sendiri, menawi kulo panjenengan sami ngersaaken tiyang lintu berbuat baik dumateng kito, tentu ke mawon kito ugi kedah sering berbuat baik dumateng sesami, mboten bermaksud pamrih atas kebaikan kito, ananing kito berharap tiyang lintu saget nglampahi kesaenan kados engkang kito lampahi, kosok wangsulipun menawi kito mboten kerso tiyang lintu berbuat dzolim dumateng kito mongko kito awali saking diri sendiri ampun ngantos kito berbuat dzolim dumateng sesami. Terkadang kito mboten sadar perbuatan engkang kito anggep leres ternyata menyakitkan bagi orang lain, engkang perlu kito waspadai inggih puniko dahsyatipun do’a tiyang-tiyang’ engkang kito dzolimi.



وَاتَّقِ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ الله حِجَابٌ



Lan wedi’o siro marang dungane wong kang dianioyo, mongko saktemene ora ono penghalang antarane dewek’e lan Gusti Alloh. Muttafaqun alaih.



Wonten ing Al-Qur’an Gusti Alloh ugi negasaken firmanipun :



لَا يُحِبُّ اللّٰهُ الْجَهْرَ بِالسُّوْۤءِ مِنَ الْقَوْلِ اِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۗ وَكَانَ اللّٰهُ سَمِيْعًا عَلِيْمًا



Gusti Alloh iku ora seneng marang ucapan kang olo, kejobo dongane wong kang dianiyono, lan Gusti Alloh iku Moho Midanget,  Moho Mangertos. QS. An-Nisa’ 148



Hadirin jam’ah jum’ah rohimakumulloh



Sak sampunipun manungso meniko nglampahi islam ugi iman, mongko taksih wonten derajat engkang naminipun ihsan, engkang kebanyakan saking kito mboten menyadari hal meniko. Tiyang engkang islam dipun sebat muslim, tiyang engkang iman dipun sebat mukmin, sedangkang tiyang engkang ihsan dipun sebat muhsin. Inggih puniko tiyang-tiyang engkang nglampahi islam kanthi imanipun, memposisikan diri bahwa beribadah meniko seolah-olah kito sedang berhadapan langsung dumateng Gusti, menawi dereng saget, kito kedah yakin bileh Gusti Alloh tansah merhatosaken kito, sahinggo kulo panjenengan sami saget mewujudkan keislaman soho keimanan meniko kanthi nindaaken sesuatu engkang bermanfaat, manfaat dumateng piyambaikpun ugi manfaat dumateng sesami wonten ing dalem kehidupan bermasyarakat. Poro ulama’ muhaqqiq ndawuhaken, tiyang engkang ngaku islam dereng tentu iman, ananging tiyang engkang iman sampun pasti islam, tiyang engkang islam soho iman dereng tentu ihsan, ananing tiyang engkang ihsan sampun pasti islam soho iman.



Kasebataken wonten ing surat Al-Hujurot ayat 14 :



قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ



Tiyang Arab badui matur dumateng Nabi, kito sampun iman. Ananging Gusti Alloh ndawuhaken dumateng Kanjeng Nabi supados njawab, ojo muni iman ananing munio siro kabeh wis islam, sebab roso iman durung mlebu teko atimu.



Ma’asyirol muslimiin rohimakumuloh



Sumonggo kito memperbaiki diri, mbok menawi selama niki kulo panjenengan sami dereng saget berbuat sae dumateng sesami, minimal kito mboten melakukan perbuatan engkang menyakiti, kito kedah emut bahwa setiap amal perbuatan kito, bakalipun dipun suwuni, pertanggung jawaban wonten ing zaman engkang abadi.



Akhirul khutbah, mugi-mugi kito tansah kaparingan pangayomanipun Gusti, kalebetno golonganipun tiyang engkang muslim mukmin soho muhsin, sahinggo saget nggayuh kamulyan, kebahagiaan, fiddiini waddunya wal aakhiroh, aamiin YRA.



جَعَلَنَا اللهُ وَإيَّاكم مِنَ المُسْلِمِيْنَ و المُؤْمِنِيْن، وَأدْخَلَنَا وإِيَّاكم فِي زُمْرَةِ عِبَادِهِ المُحْسِنِيْن، وَ تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ َإِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ.

أَقُوْلُ قَوْلِيْ هٰذَا فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْم.

 

  

 

الخطبة الثانية

 

الحَمْدُ للهِ، الحَمْدُ للهِ ذِي الجَلَالِ وَالإِكْرَامِ، الَّذِي أَعَزَّنَا بِالْإِسْلَامِ، وَأَكْرَمَنَا بِالْإِيْمَانِ، وَنَوَّرَ قُلُوْبَنَا بِالْقُرْآنِ، وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الَّذِي عَلَا النُّجُوْمَ وَالْكَوَاكِبَ الْعِظَامَ، وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ الْكِرَامِ، بُدُوْرِ التَّمَامِ وَشُمُوْسِ دِيْنِ الْإِسْلَامِ، أَشْهَدُ أَنْ لَّا إلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ وَلَا مَثِيْلَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الَّذِي لَا نَبِيَّ بَعْدَهُ. أَمَّا بَعْدُ، فيا عِبَادَ الرَّحْمٰنِ، أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِي بِتَقْوَى اللهِ المَنَّانِ، وقال اللهُ تعالى فِي كِتَابِهِ الْقُرْآنِ، اعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ. اِنَّ اللهَ وَمَلآ ئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اللهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَعَلَى اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ وَمَلآئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ وَارْضَ عَنِ اْلخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ سَيِّدِنَا اَبِى بَكْرٍوَعُمَروَعُثْمَان وَعَلِى وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَتَابِعِي التَّابِعِيْنَ لَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَىيَوْمِ الدِّيْنِ وَارْضَ عَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ،

  

اَللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَاْلمُؤْمِنَاتِ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَاْلمُسْلِمَاتِ اَلاَحْيآءُ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ، رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِاِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالْاِيْمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِنَا غِلًّا لِّلَّذِيْنَ اٰمَنُوْا رَبَّنَآ اِنَّكَ رَءُوْفٌ رَّحِيْمٌ، اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا وَلِوَالِدِيْنَا وَلِأَوْلاَدِنَا وَلِمَشَايِخِنَا فِي الدِّيْنِ وَلِمُعَلِّمِيْنَا وَأَصْحَابِنَا وَلِمَنْ اَحَبَّنَا فِيْكَ، اَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا وَاِيَّاهُمْ فِى كَنَفِكَ وَاَمَانِكَ وَجِوَارِكَ وَعِيَاذِكَ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيْدٍ وَجَبَّارٍ عَنِيْدٍ وَذِىْ عَيْنٍ وَذِيْ بَغْيٍ وَمِنْ شَرِّ كَلِّ ذِيْ شَرٍّ اِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْىءٍ قَدِيْرٌ. اَللَّهُمَّ جَمِّلْنَا وَإِيَّاهُمْ بِالْعَافِيَةِ وَالسَّلاَمَةِ، وَحَقِّقْنَا وَإِيَّاهُمْ بِالتَّقْوَى وَاْلاِسْتِقَامَةِ، وَأَعِذْنَا وَإِيَّاهُمْ مِنْ مُوْجِبَاتِ النَّدَامَةِ فِى اْلحَالِّ وَالْمَآلِ اِنَّكَ سَمِيْعُ الدُّعَاءِ، اللَّهُمَّ بِجَمَالِكَ وَجَلاَلِكَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْن وَارْزُقْنَا كَمَالَ اْلمُتَابَعَةِ لَهُ ظَاهِرًا وَبَاطِنًا، بِرَحْمَتِكَ يَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ، بِفَضْلِ سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ اْلعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ. وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِيْنَ وَالْحَمْدُ للهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ.



عِبَادَاللهِ ! اِنَّ اللهَ يَأْمُرُنَا بِاْلعَدْلِ وَاْلاِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِى اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَحْشآءِ وَاْلمُنْكَرِ وَاْلبَغْي يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوااللهَ اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ اَكْبَرْ

 

* Teks meniko pareng dipun kopas sinten mawon kagem materi khutbah Jum'at 

* Utawi Download PDF